De maker van elektrische auto’s Tesla mikt op flinke groei in China met de nieuwe Tesla-fabriek in Shanghai.
Tesla heeft in China wel te maken met stevige concurrentie van lokale concurrenten en Europese autobouwers als BMW.
Schaalvergroting is voor Tesla-topman Elon Musk essentieel om goedkoper elektrische auto’s te produceren.
De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s Tesla voelt de stevige concurrentie op de Chinese automarkt. De Amerikanen zagen het aantal registraties van nieuwe voertuigen op de grootste automarkt ter wereld in juli met bijna een kwart dalen ten opzichte van een maand eerder.
In juli werden 11.456 nieuwe Tesla’s geregistreerd, zo blijkt uit de cijfers van Chinese autoriteiten. Deze voertuigen rollen sinds kort uit de zogenoemde Chinese gigafactory van de automaker, die zelf geen maandelijkse cijfers uit China rapporteert.
Tesla maakt de laatste tijd werk van het opvoeren van zijn productie. China is een belangrijk onderdeel van de strategie van Tesla om de verkopen buiten de Verenigde Staten aan te jagen. In China kampt Tesla op de markt voor elektrisch rijden onder meer met de concurrentie van het Chinese NIO en wereldmerken als BMW en Volkswagen.
NIO zag het aantal leveringen in juli verviervoudigen tot ruim 3.500 leveringen. Daarbij staat het merk voor de lancering van een nieuw modellen. Ook BMW, Mercedes-Benz en Daimler zetten steeds meer elektrische modellen in de markt.
Tesla mikt met nieuwe fabrieken in de VS, Duitsland en China op een flink opschaling van de productie van elektrische auto's. Deze uitbreiding moet schaalvoordelen brengen die het bedrijf nodig heeft om stabiele winsten te genereren.